Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana

19 kwietnia 2016

Klarnety z orkiestrą zagrają przy świecach

W najbliższy piątek (22 kwietnia 2016) w ramach cyklu Koncert przy świecach. Perły muzyki jasnogórskiej w Auli O. Kordeckiego na Jasnej Górze z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka wystąpi dwoje klarnecistów: Andrzej Godek oraz Barbara Borowicz.

Andrzej Godek, solista i kameralista, prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Krakowie jako profesor zwyczajny w Katedrze Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu. Prowadził kursy i klasy mistrzowskie w Polsce, na Białorusi i Ukrainie.

Barbara Borowicz urodziła się w 1988 roku w Poznaniu. Jako solistka i kameralistka występowała na 4 kontynentach w wielu krajach świata m.in.: w Australii, Nowej Zelandii, Republice Południowej Afryki, Austrii, Armenii, Włoszech, Hiszpanii, Gruzji, na Węgrzech w najbardziej prestiżowych salach koncertowych jak m.in. Sydney OperaHouse. Jako solistka zadebiutowała z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej.

Artyści zaprezentują się w ciekawym repertuarze, w którym tradycyjnie poza jedną z symfonii o. Amando Ivancica - jasnogórskiego kompozytora, usłyszymy m. in. Rondo B-dur Bernharda Hendrika Crusella. Choć nie wymieniany wśród kompozytorów pierwszej rangi, Bernhard Henrik Crusell pozostaje jednak wysoko ceniony przez klarnecistów - głównie za sprawą swych kompozycji pełnych elegancji i muzykalności. Jako wirtuoz tego instrumentu Crusell stale poszerzał swój repertuar. Urodził się w rodzinie introligatorów w Nystad (część Finlandii, w której dominowały język i kultura Szwecji), tam miał też pierwszy kontakt z instrumentem za sprawą klarnecisty w kapeli regionalnej. Później trafia jako praktykant do orkiestry wojskowej na Sveaborg. W wieku 16 lat udał się do Sztokholmu, a od 1793 do 1833 roku był klarnecista w Royal Court Orchestra. Studiował kompozycję u Abbe Vogler, a w 1798 roku udał się do Berlina, aby studiować technikę gry na klarnecie u Franza Tauscha, uznawanego za jednego z największych mistrzów swoich czasów. Kolejne podróże zabrały go do Paryża i Lipska. Lata życia to z jednej strony praca jako główny klarnecista Royal Court Orchestra, z drugiej wprowadzanie w życie własnych pomysłów kompozycyjnych.