Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana

« 2021

Repertuar na styczeń 2022

2023 »

dzisiejsza data: 9 maj 2024 (czwartek)

28 I 2022 piątek

godzina 19:00

sala koncertowa

Inauguracja Roku Bronisława Hubermana

28 I 2022 piątek, godzina 19:00, sala koncertowa

sala koncertowa

Inauguracja Roku Bronisława Hubermana

ARCHIWUM

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Tomasz Kulisiewicz – skrzypce
Zofia Kulisiewicz – wiolonczela
Adam Szerszeń - baryton
Adam Klocek – dyrygent

Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102
Gustav Mahler – 3 pieśni z cyklu „Des Knaben Wunderhorn”
Johannes Brahms - Uwertura Akademicka op. 80



Rok 2022 jest wyjątkowym w kalendarzu Filharmonii Częstochowskiej. Właśnie w tym roku przypadają dwie okrągłe rocznice związane z naszym patronem, wybitnym skrzypkiem Bronisławem Hubermanem. 140 lat od jego urodzin i 75 od daty śmierci to okazja by jeszcze bliżej poznać niezwykłą postać Hubermana, który wyraźnie zaznaczył swoją obecność nie tylko w świecie muzycznym ale także społeczno-politycznym. Inauguracją tego niezwykłego roku będzie uroczysty koncert z udziałem obydwu zespołów artystycznych Filharmonii oraz solistów pod dyrekcją Dyrektora Adama Klocka. Na zróżnicowany repertuar koncertu złożą się wyjątkowe dzieła Brahmsa, Mahlera i Bernsteina. 

Johannes Brahms napisał Koncert podwójny a-moll dla dwóch muzyków – skrzypka Józefa Joachima (nauczyciela Bronisława Hubermana) oraz wiolonczelisty Roberta Hausmana. To ostatni utwór symfoniczny tego kompozytora, przez kolejne i ostatnie 10 lat życia skupił się on na komponowaniu muzyki kameralnej. Koncerty instrumentalne Brahmsa mają bardzo symfoniczny charakter, niespotykanie rozbudowane partie orkiestrowe czasem niemal mają przewagę nad instrumentami solowymi. Podobnie jak inne dzieła symfoniczne także i ten Koncert bardzo mocno zakorzeniony jest w niemieckiej tradycji Bacha i Beethovena, w którą Brahms wplata motywy muzyki ludowej.  

Tajemnicze historie, niesamowite zdarzenia, tragizm ludzkiej egzystencji, a wszystko zaprawione lokalnym, niemieckim kolorytem – to problematyka zbioru Des Knaben Wunderhorn („Cudowny róg chłopca”), kolekcji tekstów kilkuset pieśni ludowych, opublikowanych w latach 1805-1808 przez Achima von Arnim i Clemensa Brentano. Teksty pieśni pochodziły z różnych czasów, od średniowiecza do XVIII wieku, traktowały też o rozmaitych problemach. Można wśród nich odnaleźć tematykę miłosną, wojskową, podróżniczą, część pieśni przedstawiała świat z perspektywy dziecięcej, a niektóre miały charakter poważniejszy, filozoficzny czy eschatologiczny. Ten zbiór stał się niewyczerpalnym źródłem tekstowym dla kompozytorów niemieckiej pieśni romantycznej – dla Mendelssohna, Schumanna, Loewego czy Brahmsa. Również Mahler zainteresował się tą kolekcją i wielokrotnie sięgał po zawarte w niej teksty.

Chichester Psalms to rozbudowana kompozycja Leonard Bernsteina opatrzona dedykacją: „Zamówione przez wielebnego Waltera Husseya, dziekana katedry w Chichester w Sussex, na festiwal w 1965 roku i zadedykowane z wdzięcznością Cyrylowi Salomonowi”. Na słowa składają się opracowane przez kompozytora hebrajskie teksty wzięte z Księgi Psalmów. Chichester Psalms to utwór melodyjny, tonalny ale jednocześnie współczesny. Stosowanie licznych powtórzeń jest nawiązaniem do rytmu liturgicznych obrzędów. Od czasu światowej premiery w 1965 roku pod dyrekcją samego kompozytora, stało się jasne, że Bernstein stworzył utwór wyjątkowy w jego artystycznym dorobku: połączenie biblijnej hebrajskiej poezji i chrześcijańskiej tradycji chóralnej tworzy muzyczny obraz nadziei kompozytora na braterstwo i pokój.


Adam Szerszeń 
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec. Zdobywca licznych wyróżnień i nagród w konkursach wokalnych. W latach 1998 – 2002 był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002r. do 2005r. był solistą Opery Śląskiej, od 2003r. do 2009r. solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, następnie od 2012r. do 2015r. solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2015r. do nadal jest solistą Opery Krakowskiej. W 2004 roku rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie, gdzie wystąpił w wielu premierach i blisko stu spektaklach. Artysta współpracuje również z najlepszymi polskimi filharmoniami.  W 2014 roku uzyskał stopień doktora nauk muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W swoim repertuarze ma 31 ról operowych, cykle pieśni, oratoria oraz utwory muzyki rozrywkowej. Artysta występował w radiu i telewizji, dokonał nagrań archiwalnych i płytowych, koncertował w kraju i za granicą. 


Zofia Kulisiewicz

Zofia Kulisiewicz - wiolonczelistka zespołu Diverso String Quartet, Wieniawski Piano Trio oraz muzyk solista Filharmonii Częstochowskiej jest zdobywczynią wielu nagród na konkursach międzynarodowych dla solistów i zespołów kameralnych. Były to m.in: Międzynarodowy Konkurs Gianni Bergamo Classic Music Award w Lugano, Międzynarodowy Konkurs Zespołów Kameralnych im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach, Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. A. Prochazku (Słowacja), Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy w Liezen (Austria), John Webster Memorial Prize (Wielka Brytania), Hirsh Prize (Wielka Brytania) oraz Sir John Barbirolli Cello Prize (Wielka Brytania). W 2014 roku wraz z Diverso String Quartet została członkiem programu Live Music Now w Berlinie. W marcu 2015 za osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska”. W latach 2012-2014 Zofia była asystentką podczas Międzynarodowej Akademii Zespołów Kameralnych Pro Corda (Wielka Brytania). Jej sukcesy dydaktyczne przyczyniły się do otrzymania posady nauczyciela w ramach Akademii. Obecnie Zofia pracuje nad uzyskaniem tytułu doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych kursach muzycznych pracując z światowej sławy wiolonczelistami takimi jak Ralph Kirshbaum, Gary Hoffman, Hannah Roberts oraz Reinhard Latzko. Występowała jako solistka z North East Wales Sinfonia w Wrexham (Wielka Brytania), z Orchestra of Square Chapel w Halifax (Wielka Brytania), z Filharmonią Częstochowską, w ramach Dachsberg Proms w Austrii oraz regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, Polsce i Niemczech. Zainteresowanie zarówno muzyką dawną, jak i muzyką współczesną przyczyniły się do współpracy Zofii z Rogerem Hamiltonem przy wystawianiu opery Xerxes Haendla w Manchesterze. Realizowała wówczas w mistrzowski sposób partię basso continuo. Brała udział w wykonaniach światowych premier utworów Johna Manduella oraz Adama Gorba. Występowała na festiwalach Ribfest Music Festival w Wielkiej Brytanii, Sacrum non profanum, Emanacje i Festiwal Wiolonistyczny im. Bronisława Hubermana w Polsce oraz Malta International Arts Festival na Malcie, gdzie współpracowała z kompozytorem Arvo Pärtem. Regularnie występuje z takimi orkiestrami jak Halle, NEW Sinfonia oraz Zespołem Solistów Wrocławskich Ricordanza, który często koncertuje w Filharmonii Berlińskiej. Wspólnie z pianistką Katarzyną Wasiak oraz Diverso String Quartet zrealizowała cykl koncertów w Niemczech oraz Austrii w ramach przedsięwzięcia “Mieczysław Weinberg Projekt”. Sukces projektu zaowocował dofinansowaniem na tournee po Europie w drugiej połowie 2016 roku. W marcu 2018 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu Diverso String Quartet z kompozycjami Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz oraz Andrzeja Panufnika. W 2019 roku wraz ze skrzypaczką Maximą Sitarz-Wawrzyniak oraz pianistą Przemysławem Witkiem założyła
Wieniawski Piano Trio, zespół specjalizujący się w promowaniu zapomnianych dzieł polskiej muzyki kameralnej. Zofia ukończyła Poznańską Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza, otrzymując tytuł prymusa za osiągnięcia naukowe oraz artystyczne. W 2007 roku otrzymała stypendium na studia w Royal Northern College of Music w Manchesterze w klasie wiolonczeli Kariny Georgian. W 2012 ukończyła tam studia magisterskie z wyróżnieniem. Wraz z zespołem Diverso String Quartet ukończyła studia magisterskie na wydziale muzyki kameralnej na Universitaet der Kuenste w Berlinie w klasie sławnego Artemis Quartett. Członkowie zespołu są także absolwentami International Artist Diploma w Royal Northern College of Music w Manchesterze. 


Tomasz Kulisiewicz

W 2005 r. ukończył OSM II st.im. K. Szymanowskigo w klasie profesora Krzysztofa Bruczkowskiego. Następnie studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie gdzie uzyskał dyplom magistra sztuki w 2010 r. w klasie skrzypiec doc. Barbary Śliwickiej-Wysockiej. Grę skrzypcową doskonalił rónież na wielu kursach mistrzowskich m.in. z I. Heandel, P. Reichertem, D. Stabrawą, prof. K.A. Kulką, P.Tarcholikiem oraz prof. J.Tomesem. Tomasz Kulisiewicz Brał udział w wielu konkursach krajowych oraz międzynarodowych. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z wieloma czołowymi orkiestrami w Polsce, m.in. z Sinfoniettą Cracovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Wrocławską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Przemyską Orkiestrą Kameralną. Współpracował m.in. z takimi dyrygentami jak P. Mccreesh, K. Penderecki, M. Vengerow, J. Kasprzyk, S. Bevier, M. Pijarowski. Doświadczenie orkiestrowe zdobył pracując jako muzyk solista Filharmonii Sudeckiej, zastępca koncertmistrza Opery Wrocławskiej oraz koncertmistrz Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Obecnie pracuje jako koncertmistrz Filharmonii Częstochowskiej oraz koncertmistrz Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie. Jest róweniż członkiem Wrocławskiego zespołu solistów Ricordanza oraz zespołów European Vivaldi Players, Festival Orchestra Berlin oraz Baroque Orchestra Berlin, z którymi regularnie występuje w Filharmonii Berlińskiej. Posiada rozległy repertuar solowy jak i kameralny obejmujący muzykę od baroku do XXI w. W 2013 r. z jego inicjatywy powstał zespołu Wratislavia Ensemble, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki kameralnej. Jest również altowiolistą Diverso String Quartet, kwartetu smyczkowego stawiającego sobie za cel promocję muzyki polskiej. W  kręgu jego zainteresowań oraz pasji jest aranżowanie oraz komponowanie muzyki do przedstawień teatralnych i musicali. Tomasz gra na skrzypcach C. G. Testore 1740. 

fot. Agnieszka Małasiewicz

Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana Inauguracja Roku Bronisława Hubermana