03 kwietnia 2016
Wieczór z chóralną muzyką krainy Helwecji
Wyjątkowy program chóralnej, sakralnej muzyki szwajcarskiej, to wnikliwy przegląd kompozycji krainy Helwecji jak i również jej sceny kompozytorskiej.
W programie znajdują się utwory młodych kompozytorów – Schürcha i Völlingera. Ich indywidualny styl wzbudza entuzjazm z jednej strony ujmującym brzmieniem, a z drugiej rytmicznymi akcentami. To właśnie styl i dokładność zapewniła im międzynarodową sławę, nagrody i przychylność krytyków.
W programie nie może zabraknąć prawdopodobnie najważniejszego reprezentanta Rhaeto-Romańskiej części Szwajcarii – mowa tu oczywiście o Gion Antonim Derungsie. Jego “Hohelied der Liebe” zostało skomponowane w 1991 roku z okazji hucznie obchodzonej, siedemsetnej rocznicy powstania Konfederacji Szwajcarskiej. Utwór ten cechuje najwyższa artystyczna staranność, znakomite dopasowanie tekstu oraz niesamowita klarowność.
Kolejnym przystankiem na muzycznej mapie Szwajcarii będzie 11-to głosowa “Missa angelorum” Carla Rüttiego. Kompozytor ten to bez wątpienia jedna z najważniejszych osobistości współczesnej muzyki tego kraju. Mistrz metro-rytmicznego stylu kompozytorskiego i reprezentant wyjątkowego “angielskiego” dźwięku i wigoru. Nic więc dziwnego, że jego utwory popularne są szczególnie w Anglii i bardzo często pojawiają się w programach chóralnych koncertów na Wyspach. Sama kompozycja to jedno z jego wcześniejszych dzieł, skomponowane w latach 1982/1983. Jest to utwór wyjątkowo porywający, który stawia śpiewakom bardzo wysokie wymagania techniczne.
Nie zabraknie również utworów nieco starszych. W 1922 roku, 32-letni Frank Martin napisał pierwsze części “Mszy na podwójny chór”. Po czterech latach ja dokończył pisząc “Agnus Dei”; minęło jednak ponad 40 lat, zanim utwór doczekał się swojej premiery. Odbyła się ona dopiero w 1963 roku poza granicami ojczyzny, bo w Hamburgu. Warto było jednak czekać, bowiem dziś dzieło to jest jednym z najważniejszych utworów napisanych na chór a cappella. Jednocześnie, ze względu na poziom trudności stanowi bardzo ważny element repertuaru każdego ambitnego chóru. “Mszę na podwójny chór” cechuje jednak nieprzemijające piękno, czystość i klarowność, co zapewnia jej miejsce w programach koncertów chóralnych na całym świecie.
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Rainer Held (Szwajcaria) – dyrygent
W programie znajdują się utwory młodych kompozytorów – Schürcha i Völlingera. Ich indywidualny styl wzbudza entuzjazm z jednej strony ujmującym brzmieniem, a z drugiej rytmicznymi akcentami. To właśnie styl i dokładność zapewniła im międzynarodową sławę, nagrody i przychylność krytyków.
W programie nie może zabraknąć prawdopodobnie najważniejszego reprezentanta Rhaeto-Romańskiej części Szwajcarii – mowa tu oczywiście o Gion Antonim Derungsie. Jego “Hohelied der Liebe” zostało skomponowane w 1991 roku z okazji hucznie obchodzonej, siedemsetnej rocznicy powstania Konfederacji Szwajcarskiej. Utwór ten cechuje najwyższa artystyczna staranność, znakomite dopasowanie tekstu oraz niesamowita klarowność.
Kolejnym przystankiem na muzycznej mapie Szwajcarii będzie 11-to głosowa “Missa angelorum” Carla Rüttiego. Kompozytor ten to bez wątpienia jedna z najważniejszych osobistości współczesnej muzyki tego kraju. Mistrz metro-rytmicznego stylu kompozytorskiego i reprezentant wyjątkowego “angielskiego” dźwięku i wigoru. Nic więc dziwnego, że jego utwory popularne są szczególnie w Anglii i bardzo często pojawiają się w programach chóralnych koncertów na Wyspach. Sama kompozycja to jedno z jego wcześniejszych dzieł, skomponowane w latach 1982/1983. Jest to utwór wyjątkowo porywający, który stawia śpiewakom bardzo wysokie wymagania techniczne.
Nie zabraknie również utworów nieco starszych. W 1922 roku, 32-letni Frank Martin napisał pierwsze części “Mszy na podwójny chór”. Po czterech latach ja dokończył pisząc “Agnus Dei”; minęło jednak ponad 40 lat, zanim utwór doczekał się swojej premiery. Odbyła się ona dopiero w 1963 roku poza granicami ojczyzny, bo w Hamburgu. Warto było jednak czekać, bowiem dziś dzieło to jest jednym z najważniejszych utworów napisanych na chór a cappella. Jednocześnie, ze względu na poziom trudności stanowi bardzo ważny element repertuaru każdego ambitnego chóru. “Mszę na podwójny chór” cechuje jednak nieprzemijające piękno, czystość i klarowność, co zapewnia jej miejsce w programach koncertów chóralnych na całym świecie.
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Rainer Held (Szwajcaria) – dyrygent