8 IV 2022 piątek, godzina 19:00, sala koncertowa
sala koncertowa
MISTERIUM PASYJNE
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Janusz Siadlak - przygotowanie chóru
Janusz Siadlak - przygotowanie chóru
Agata Chodorek, Małgorzata Kątnik - soprany
Aleksandra Michniewicz, Ewelina Wojewoda - alty
Aleksandra Michniewicz, Ewelina Wojewoda - alty
Paweł Zdebski, Marek Belko - tenory
Maciej Adamczyk, Michał Pytlewski - basy
Maciej Adamczyk, Michał Pytlewski - basy
Andrzej Kosendiak - dyrygent
Jan Sebastian Bach - Die Kunst der Fuge BWV 1080 (fragmenty) - instrumentacja Andrzej Kosendiak
James MacMillan - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu - kantata na chór i smyczki
Adam Klocek - prowadzenie
ks. Mikołaj Węgrzyn - recytacje
ks. Mikołaj Węgrzyn - recytacje
Pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 roku na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich. Właśnie te dwie tradycje - katolicką i protestancką - kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.