20 IX 2024 piątek, godzina 19:00, sala koncertowa
sala koncertowa
Inauguracja 80. Jubileuszowego Sezonu Artystycznego 2024/2025
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Mateusz Kowalski - gitara
Adam Klocek – dyrygent
Joby Talbot – Ink Dark Moon
Wojciech Kilar - Orawa
Wojciech Kilar - Muzyka z filmu "Dracula"
Mateusz Kowalski - okrzyknięty przez Classical Guitar Magazine mianem muzyka „spektakularnego”, a jego interpretacje „zapierającymi dech w piersiach” jest jedną ze wschodzących gwiazd światowej sceny gitarowej. Posiadając w swoim repertuarze utwory z różnych epok - od renesansu po kompozycje współczesne - interpretuje je zgodnie z zasadami wykonawczymi czasów, z których pochodzą. Za cel stawia sobie budowanie ciekawych, przekonujących i nierzadko zaskakujących kreacji muzycznych, będących dla słuchaczy interesującą, wywierającą na nich wpływ opowieścią. Jako koncertujący artysta ma na swoim koncie występy w jednych z najsłynniejszych sal na świecie. W wieku 23 lat zadebiutował w wiedeńskim Musikverein oraz w Shanghai Grand Theatre. W roku 2019 wykonał słynne Concierto de Aranjuez z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Występował z recitalami w Nowym Jorku, Los Angeles, Paryżu, Budapeszcie, Londynie, a łącznie można go było usłyszeć w ponad 20 krajach na całym świecie.
Joby Talbot - urodził się w 1971 roku w Wimbledonie. Kształcił się w Royal Holloway i Bedford New College, studia na poziomie magisterskim ukończył w dziedzinie kompozycji na Guildhall School of Music and Drama w klasie Simona Bainbridge’a. Jego różnorodna twórczość obejmuje zarówno koncert na trąbkę napisany dla Alison Balsom i filharmoników z Liverpoolu (Desolation Wilderness, 2006), jak i 60-minutowy utwór chóralny a capella inspirowany słynną trasą pielgrzymkową do Santiago de Compostella (Path of Miracles, 2005). Artysta aranżował także rockowe kompozycje zespołu The White Stripes i pisał oryginalną muzykę na potrzeby spektaklu Chroma w choreografii Wayne’a McGregora (Royal Ballet, 2006). Jest też twórcą muzyki do realizowanego w koprodukcji z Kanadyjskim Baletem Narodowym pełnospektaklowego narracyjnego baletu Przygody Alicji w Krainie Czarów w choreografii Christophera Wheeldona zamówionego przez Royal Ballet. Ma na swym koncie także madrygał The Wishing Tree (King’s Singers, 2002), orkiestrowe Sneaker Wave (BBC National Orchestra of Wales, 2004), aranżował także Chacconę g-moll Hanry’ego Purcella dla festiwalu BBC Proms (BBC Symphony Orchestra, 2011). Kompozytor muzyki do tak znanych filmów, jak: "Sing", "Autostopem przez galaktykę", "Wonka".
Ink Dark Moon Talbot miało swoją światową premierę w Royal Albert Hall w Londynie w ramach BBC Proms 2018. Utwór prezentuje bogactwo wpływów, które łączą delikatne, minimalistyczne harmonie, ostre motywy taneczne inspirowane Bałkanami i charakterystycznie nieustępliwy rytm rytmiczny Talbota. Biorąc swój tytuł ze zbioru japońskiej poezji miłosnej, koncert w dużym stopniu stawia gitarę – i jego solistę – w samym centrum wydarzeń. W trzech częściach przenikają się nawzajem zmiany nastroju i barwa dźwiękowych krajobrazów.
Wojciech Kilar - urodził się 17 lipca 1932 we Lwowie, lata wczesnej młodości spędził w Rzeszowie, później przeprowadził się do Katowic, gdzie ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Współtwórca - wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim - polskiej szkoły awangardowej, autor muzyki do filmów Zanussiego, Coppoli, Polańskiego, Kutza, Kieślowskiego i Wajdy. Kilar - który od początku lat 60. współtworzył, wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim, polską szkołę awangardową oraz nowy kierunek we współczesnej muzyce, zwany sonoryzmem - w 1974 r. skomponował poemat symfoniczny "Krzesany". Od tamtej chwili uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Na jego wczesne kompozycje wpływ miały m.in. twórczość Igora Strawińskiego i Beli Bartoka oraz jazz. Orawa (1986) jest czwartym utworem Kilara nawiązującym do tradycji muzyki Podhala i ostatnim z „cyklu tatrzańskiego”. Pozostałe to: Krzesany, Kościelec 1909 i Siwa mgła. Był również cenionym kompozytorem muzyki filmowej. Szczególna więź łączyła go z Krzysztofem Zanussim, był autorem muzyki do wszystkich filmów tego reżysera. Kilar pisał również muzykę dla innych reżyserów. Były to wielkie nazwiska: Francis Coppola, Roman Polański, Kazimierz Kutz, Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski. Polonez z filmu "Pan Tadeusz" Andrzeja Wajdy to - pod względem liczby widzów i nagród ("Orzeł", "Złota Kaczka", "Platynowa Płyta") - największy sukces Wojciecha Kilara, jeśli nie liczyć amerykańskiego "Draculi", nagrodzonego trzema Oscarami. Utwór Kilara stał się ogólnopolskim hitem i zastąpił na studniówkach słynne "Pożegnanie ojczyzny" Michała Kleofasa Ogińskiego. W pamięci kinowych i telewizyjnych widzów pobrzmiewają do dziś dźwięki walców z "Trędowatej" Jerzego Hoffmana, "Ziemi obiecanej"; ballady z serialu "Przygody Pana Michała" - która stała się po latach hymnem kibiców siatkówki śpiewanym podczas meczów reprezentacji. Ich autorem jest właśnie Wojciech Kilar.