10 XI 2024 niedziela, godzina 18:00, sala koncertowa
sala koncertowa
Koncert muzyki polskiej
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Beata Bilińska - fortepian
Jan Stańczyk – dyrygent
Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3
Chopin – Wariacje B-dur op. 2 na temat „La ci darem la mano” W. A. Mozarta
Chopin – Andante spianato i Polonez Es-dur op. 22
Beata Bilińska - doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Beata Bilińska jest laureatką II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy w 1993 roku oraz finalistką 46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy) w 1994 roku. W 2002 roku została laureatką I Nagrody oraz Nagrody Publiczności na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Rina Sala Gallo" w Monzy we Włoszech. W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali "Isaac Stern Auditorium" w Nowym Jorku. Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Irlandii, Finlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA i we Włoszech. 14 października 2011 była prawykonawczynią II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (premiera: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jacka Kasprzyka), który wykonywała jeszcze wielokrotnie w kraju i za granicą w roku 2012, z okazji 80-rocznicy urodzin Kompozytora. Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz czterokrotnie do nagrody „Fryderyk" (2003, 2004, 2013, 2015). W 2015 roku otrzymała Statuetkę „Fryderyk” za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo", "Scherzo Award" w Madrycie i "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008.
Jan Stańczyk - utalentowany młody dyrygent. Urodził się w 1995 roku w rodzinie z tradycjami muzycznymi, jego dziadkiem był Henryk Mikołaj Górecki, światowej sławy kompozytor, mama Anna Górecka-Stańczyk jest uznaną pianistką. Edukację muzyczną rozpoczął od gry na skrzypcach. W wieku 10 lat zaczął interesować się dyrygenturą. Już jako trzynastolatek nabierał doświadczenia w pracy z młodzieżowymi zespołami; po ukończeniu szkoły średniej zdecydował się zaś rozpocząć studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej dr. hab. Szymona Bywalca (dyplom w roku 2021). Doskonalił umiejętności w ramach kursów pod okiem takich pedagogów, jak Jorma Panula, Massimiliano Caldi, Juozas Domarkas czy Colin Metters, pobierał również lekcje dyrygentury u maestro Jerzego Maksymiuka. Brał udział w Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich z Marin Alsoporganizowanych przez NOSPR w Katowicach. W roku 2013 zadebiutował, prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, z którą nadal regularnie współpracuje – m.in. dokonując światowej premiery utworu Świt na harfę i orkiestrę smyczkową Oleny Leonovej w 2021 roku. Podczas studiów wielokrotnie dyrygował takimi zespołami, jak Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Śląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Muzyki Nowej, Baltische JuniorPhonie czy Bielska Orkiestra Festiwalowa. W roku 2020 jako II dyrygent zadyrygował entuzjastycznie przyjętą polską premierą opery Vanda A. Dvořáka (Sinfonietta Cracovia, Chór Polskiego Radia, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Opera Rara). To wyjątkowe przedsięwzięcie stało się początkiem jego przygody z dyrygenturą operową. W sezonie 2020/2021 współpracował z Operą Śląską w Bytomiu w ramach programu Dyrygent-rezydent organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Uczestnictwo w programie było początkiem długofalowej kooperacji z operą, w ramach której wziął udział w realizacji kilkunastu spektakli operowych, koncertów i produkcji telewizyjnych, współpracując z Orkiestrą, Chórem i Baletem i solistami Opery Śląskiej w charakterze dyrygenta (Lucia di Lammermoor G. Donizettiego, Requiem W. A. Mozarta, Sól ziemi czarnej. Balet na podstawie filmu K. Kutza), kierownika muzycznego (Koncerty świąteczne) i asystenta dyrygenta (Carmen G. Bizeta, Tosca i La Rondine G. Pucciniego, La Finta Giardiniera W. A. Mozarta, L’elisir d’amore G. Donizettiego), asystując takim dyrygentom, jak m.in. Frank Chastrusse Colombier czy Tadeusz Kozłowski. Pracuje również jako kompozytor i aranżer. Jest autorem opracowań m.in. utworów W. Kilara i A. Korzyńskiego wykorzystanych w filmie muzycznym Wajda. Fascynacje, Pieśni B. Raczyńskiego (dokonanych na potrzeby ich światowego prawykonania z okazji 140 lecia Muzeum Narodowego w Krakowie) oraz utworów K. Kurpińskiego i M. Ravela (opr. na potrzeby VII Sinfonietta Festival w Krakowie). Zaaranżował też szereg dzieł, m.in. S. Moniuszki na potrzeby jubileuszowego tournée Sinfonietty Cracovii w Chinach i Korei Południowej.