29 I 2016 piątek, godzina 19:00, sala koncertowa
sala koncertowa
Urodziny Mozarta
Urodziny Mozarta
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum (Janusz Siadlak - przygotowanie chóru)
Klaudia Trzasko – sopran I
Bożena Harasimowicz – sopran II
Zdzisław Kordyjalik - tenor
Szymon Kobyliński – bas
Adam Klocek - dyrygent
Wolfgang Amadeus Mozart - Msza c-moll KV 427
W styczniu 2016 roku obchodzimy dokładnie 260 rocznicę urodzin Wolfganga Amadeusa Mozarta. Filharmonia Częstochowska postanowiła uczcić życie i twórczość genialnego kompozytora koncertem oratoryjnym. 29 stycznia 2016 o godz. 19.00 zabrzmi Msza c-moll KV 427. Z powstaniem dzieła związana jest intrygująca historia: Mozart zapoznany już z Konstancją - a co najważniejsze w niej zakochany - pragnie by ich serca i dłonie splótł węzeł małżeński. W tej intencji postanawia napisać wielką formę sakralną - mszę. Msza w tonacji c-moll przyjmuje pierwsze kształty. Kiedy w międzyczasie faktycznie dochodzi do ślubu Wolfganga z Konstancją, niepokorny kompozytor traci powoli zapał w pisaniu mszy. Czując się jednak zobowiązany złożoną obietnicą postanawia dokończyć dzieło, posługując się muzycznym fortelem - brakujące części kompozycji wypełnia materiałem skomponowanym wcześniej, a jeszcze nie publikowanym. Fortel w niczym nie umniejszył wartości dzieła, msza po dziś dzień jest jednym z najbardziej znanych i cenionych sakralnych kompozycji Mozarta.
Bożena Harasimowicz
Studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989) w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Nagrodzona Medalem Prezydenta Miasta Gdańska w dowód uznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury (2005) i Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP - Bronisława Komorowskiego (2011). W lipcu 2012 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Antonina Dworzaka w Karlovych Varach, Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, ARD w Monachium, Ferruccio Tagliavini w Austrii, Mirjam Hellin w Helsinkach. Występowała w kraju za granicą z wieloma znanymi dyrygentami: Kazimierz Kord, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jacek Kasprzyk, Gabriel Chmura, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Semkow, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Wojciech Rajski, Marek Pijarowski, Bogusław Madey, Zygmunt Rychert, Karol Stryja, Stefan Stuligrosz, Marcin Nałęcz - Niesiołowski,Łukasz Borowicz, Michał Dworzyński, Paweł Przytocki, Jose Maria Florencio, Michał Klauza, Michał Nesterowicz, Czesław Grabowski, Kai Bumann, Gilbert Levine, Rolf Beck, Uroz Lajovič, Daniel Raiskin, Stanislav Macura, Saulius Sondeckis, Joshard Daus, Helmuth Rilling, Rudolf Tiersch, Simka Heled, Roland Bader, Knud Vad, Jacques Pesi, Urlich Grosser, Philippe de Chalendar, Volker Schmidt - Gartenbach, Massimiliano Caldi, Didier Talpain, Stanley Sperber ,Taivo Niitvagi i wielu innych. Koncertowała w Polsce: Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Śląska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Pomorska, Wrocławska, Dolnośląska, Szczecińska, Bałtycka, Świętokrzyska, Częstochowska, Lubelska, Rzeszowska, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonia Varsovia oraz na świecie, w takich miejscach jak np.:Filharmonia Berlińska, Filharmonia Monachijska, Kilońska, Filharmonia w Wilnie, we Lwowie, w Kijowie, w Belgradzie, w Lubljanie, Teatro Real w Madrycie, Filharmonia w Tallinie, Filharmonia Morawska w Olomoucu, Chicago Symphony Orchestra, St. Jakob Orchestra w Nowym Jorku, wykonując głównie repertuar oratoryjno - kantatowy oraz wielkie dzieła wokalno - instrumentalne od baroku po współczesność. Brała udział w wielu ważnych festiwalach: Wratislavia Cantans, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal w Łańcucie, Gaude Mater, Festival Pablo Casalsa (San Juan), Modern Wien Festival we Wiedniu, Bejing Music Festival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein, Rheingau Musikfest, Greifswalder Bachwochen. Bożena Harasimowicz ma w swym repertuarze wszystkie najważniejsze dzieła wokalno - instrumentalne od baroku po współczesność, kilka partii operowych oraz pieśni ze światowego repertuaru, co czyni ją wyjątkowo wszechstronną śpiewaczką. Dokonała wielu nagrań płytowych i DVD, w tym prawykonań muzyki współczesnej, jak np.: Europejska Premiera Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Gesang am Brunnen, O'maggio del Aquilla Juliusz Łuciuka, Litania do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego, Te Deum Leszka Możdżera i wielu innych. Nagrała około 55 pieśni do Archiwum Polskiego Radia z pianistką Ewą Pobłocką oraz Krystyną Pyszkowską (Chopin, Niewiadomski, Wiłkomirski, Lutosławski, Schubert, Mendelssohn, Wolf, Strauss) oraz w Radio Gdańsk z Olgą Niecziporenko (Chopin, Schumann, Liszt, Mendelssohn). W latach 2000 - 2008 współpracowała z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie (Mozart - Don Giovanni, Czarodziejski flet, G. Puccini - La rondine, G. Verdi - Don Carlos), a w latach 2008 - 12 z Operą Bałtycką w Gdańsku (Mozart - Don Giovanni i Czajkowski - Eugeniusz Oniegin). Od 2009 roku prowadzi własną agencję artystyczną Impressio Art Management. Jest Dyrektorem Letniej Akademii Śpiewu oraz Festiwalu - Sopockie Dni Sztuki Wokalnej. Na co dzień pracuje w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na stanowisku profesora nadzwyczajnego na wydziale wokalno - aktorskim. Bożena Harasimowicz często zapraszana jest do jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych (im. Ady Sari w Nowym Sączu, im. J. S. Bacha w Greifswaldzie, 2011, im. Marii Stankowej w Olsztynie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie.
Klaudia Trzasko
Studentka II roku studiów magisterskich śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz. Podczas studiów wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej (2012), prof. Evy Blahovej (2013), prof. Heleny Łazarskiej (2014), prof. Charlotte Lehmann (2015) podczas Letnich Akademii Śpiewu w Sopocie oraz w kursie mistrzowskim w klasie prof. Ewy Iżykowskiej - Lipińskiej podczas Gdańskich Dni Wokalistyki (listopad 2015). Dwukrotna laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie. W roku 2012 otrzymała wyróżnienie, a w roku 2015 II nagrodę. Klaudia Trzasko od kilku lat współpracuje z Cappellą Gedanensis jako solistka, biorąc udział w wielu koncertach z tym zespołem. W swoim repertuarze ma m. in. takie dzieła oratoryjne, jak: J. Haydna - Stworzenie Świata, W.A. Mozarta - Wielką Mszę c - moll, F. Schuberta - Mszę G - dur. W roku 2012 brała udział w koncercie charytatywnym, upamiętniającym 15-lecie Hospicjum Miłosierdzia Bożego pt. „W miłości nie ma lęku” w Słupsku. W roku 2013 wzięła udział w premierowym wykonaniu utworu Piotra Jędrzejczyka "Insigne tuus" podczas "Muzycznego Święta Miasta" w Gdańsku. Jednym z największych ostatnich sukcesów Klaudii Trzasko jest występ w spektaklu operowym "Cosi fan tutte" w roli Despiny pod dyrekcją Rafała Kłoczko (czerwiec 2014) w Centrum Św. Jana w Gdańsku, gdzie uzyskała pierwsze bardzo dobre recenzje. Kolejnym sukcesem okazała się partia Cyganki w operze "Les fetes venitiennes" (styczeń 2015) zrealizowanej we współpracy z Akademią Muzyczną w Genewie, której premiera odbyła się w Gdańsku. Spektakl wystawiono również na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie spotkał się z wielkim aplauzem publiczności i kolejną świetną recenzją. Kolejną partią tej młodej, utalentowanej artystki była Królowa Nocy w studenckim przedstawieniu opery "Czarodziejski flet" W. A. Mozarta pod batutą Sylwii Janiak. Do ostatnich osiągnięć Klaudii Trzasko można zaliczyć udział w koncercie poświęconym pamięci H.H. Jabłońskiego w 100 rocznicę urodzin, gdzie z orkiestrą symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta wykonała 4 pieśni na sopran i orkiestrę do słów Janiny Kątkowskiej.
Zdzisław Kordyjalik
Studia wokalne ukończył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 1993 r. dyplom w klasie prof. Kazimierza Pustelaka. Swoje umiejętności doskonalił na Kursach Mistrzowskich w Wyższej Szkole Muzycznej w Lubece pod kierunkiem prof. Güntera Binge, a także Kursach Wokalnych prowadzonych przez Richarda Wistreicha i Nellę Anfuso – wybitnych interpretatorów muzyki baroku oraz prof. Ryszarda Karczykowskiego. Pierwsze sukcesy odnosił – jeszcze jako student – w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego, „Flisie” Stanisława Moniuszki oraz „Koronacji Poppei” Claudio Monteverdiego – na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie. Od 1991r. jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Występował na scenach i estradach w Niemczech, Holandii, Belgii, Austrii, Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Luksembugu, Anglii, Rosji, Libanie, Japonii, biorąc udział m.in. w festiwalach : Brandenburgische Sommerkonzerte, Klangbogen Wien, Bodenseefestival, Festiwal Mozartowski w Madrycie, Festiwal Al Bustan w Bejrucie, a także Bydgoski Festiwal Operowy i Festiwal im. Adama Didura w Sanoku. W repertuarze posiada ponad pięćdziesiąt partii w dziełach scenicznych. Współpracował m.in. z Filharmonią Narodową w Warszawie, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Filharmonia Lubelską, Olsztyńską, Kaliską, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, Filharmonią Śląską w Katowicach, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Koncertową Wojska Polskiego, Filharmonią im. Romualda Traugutta oraz Towarzystwem im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestniczył w corocznych Festiwalach Mozartowskich w Warszawie, Festiwalach Oper Barokowych, Festiwalach Gioacchino Rossiniego oraz Festiwalach Muzyki Staropolskiej w Zabytkach Warszawy. Repertuar artysty obejmuje sześćdziesiąt partii oratoryjnych. Do osiągnięć w tej dziedzinie zalicza udział w Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej w Kielcach, Festiwalu Muzyki Sakralnej „La Passion” w Perpignan, Festiwalu Ile-de-France, Festiwalu Muzyki Odnalezionej w Tarnowie, Carmen Sacrum Festival w Kaliszu, Płockich Dniach Muzyki Chóralnej, Festiwalu Wratislavia Cantans oraz Schleswik – Holstein Musik Festival. W 1993r., we Flensburgu, uczestniczył w prawykonaniu „Holocaust Memorial Cantata” Marty Ptaszyńskiej z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Lorda Yehudi Menuhina. Jest cenionym kameralistą – w repertuarze posiada wiele pieśni kompozytorów polskich i obcych. Artysta chętnie sięga również do „lżejszych” gatunków – muzyki operetkowej i filmowej. Współpracuje z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury, w którym stworzył wiele interesujących kreacji operetkowych. Dokonał wielu nagrań płytowych, a także dla Radia i Telewizji Polskiej oraz Francuskiej. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną.
Szymon KobylińskiBożena Harasimowicz
Studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989) w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Nagrodzona Medalem Prezydenta Miasta Gdańska w dowód uznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury (2005) i Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP - Bronisława Komorowskiego (2011). W lipcu 2012 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Antonina Dworzaka w Karlovych Varach, Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, ARD w Monachium, Ferruccio Tagliavini w Austrii, Mirjam Hellin w Helsinkach. Występowała w kraju za granicą z wieloma znanymi dyrygentami: Kazimierz Kord, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jacek Kasprzyk, Gabriel Chmura, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Semkow, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Wojciech Rajski, Marek Pijarowski, Bogusław Madey, Zygmunt Rychert, Karol Stryja, Stefan Stuligrosz, Marcin Nałęcz - Niesiołowski,Łukasz Borowicz, Michał Dworzyński, Paweł Przytocki, Jose Maria Florencio, Michał Klauza, Michał Nesterowicz, Czesław Grabowski, Kai Bumann, Gilbert Levine, Rolf Beck, Uroz Lajovič, Daniel Raiskin, Stanislav Macura, Saulius Sondeckis, Joshard Daus, Helmuth Rilling, Rudolf Tiersch, Simka Heled, Roland Bader, Knud Vad, Jacques Pesi, Urlich Grosser, Philippe de Chalendar, Volker Schmidt - Gartenbach, Massimiliano Caldi, Didier Talpain, Stanley Sperber ,Taivo Niitvagi i wielu innych. Koncertowała w Polsce: Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Śląska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Pomorska, Wrocławska, Dolnośląska, Szczecińska, Bałtycka, Świętokrzyska, Częstochowska, Lubelska, Rzeszowska, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonia Varsovia oraz na świecie, w takich miejscach jak np.:Filharmonia Berlińska, Filharmonia Monachijska, Kilońska, Filharmonia w Wilnie, we Lwowie, w Kijowie, w Belgradzie, w Lubljanie, Teatro Real w Madrycie, Filharmonia w Tallinie, Filharmonia Morawska w Olomoucu, Chicago Symphony Orchestra, St. Jakob Orchestra w Nowym Jorku, wykonując głównie repertuar oratoryjno - kantatowy oraz wielkie dzieła wokalno - instrumentalne od baroku po współczesność. Brała udział w wielu ważnych festiwalach: Wratislavia Cantans, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal w Łańcucie, Gaude Mater, Festival Pablo Casalsa (San Juan), Modern Wien Festival we Wiedniu, Bejing Music Festival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein, Rheingau Musikfest, Greifswalder Bachwochen. Bożena Harasimowicz ma w swym repertuarze wszystkie najważniejsze dzieła wokalno - instrumentalne od baroku po współczesność, kilka partii operowych oraz pieśni ze światowego repertuaru, co czyni ją wyjątkowo wszechstronną śpiewaczką. Dokonała wielu nagrań płytowych i DVD, w tym prawykonań muzyki współczesnej, jak np.: Europejska Premiera Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Gesang am Brunnen, O'maggio del Aquilla Juliusz Łuciuka, Litania do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego, Te Deum Leszka Możdżera i wielu innych. Nagrała około 55 pieśni do Archiwum Polskiego Radia z pianistką Ewą Pobłocką oraz Krystyną Pyszkowską (Chopin, Niewiadomski, Wiłkomirski, Lutosławski, Schubert, Mendelssohn, Wolf, Strauss) oraz w Radio Gdańsk z Olgą Niecziporenko (Chopin, Schumann, Liszt, Mendelssohn). W latach 2000 - 2008 współpracowała z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie (Mozart - Don Giovanni, Czarodziejski flet, G. Puccini - La rondine, G. Verdi - Don Carlos), a w latach 2008 - 12 z Operą Bałtycką w Gdańsku (Mozart - Don Giovanni i Czajkowski - Eugeniusz Oniegin). Od 2009 roku prowadzi własną agencję artystyczną Impressio Art Management. Jest Dyrektorem Letniej Akademii Śpiewu oraz Festiwalu - Sopockie Dni Sztuki Wokalnej. Na co dzień pracuje w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na stanowisku profesora nadzwyczajnego na wydziale wokalno - aktorskim. Bożena Harasimowicz często zapraszana jest do jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych (im. Ady Sari w Nowym Sączu, im. J. S. Bacha w Greifswaldzie, 2011, im. Marii Stankowej w Olsztynie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie.
Klaudia Trzasko
Studentka II roku studiów magisterskich śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz. Podczas studiów wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej (2012), prof. Evy Blahovej (2013), prof. Heleny Łazarskiej (2014), prof. Charlotte Lehmann (2015) podczas Letnich Akademii Śpiewu w Sopocie oraz w kursie mistrzowskim w klasie prof. Ewy Iżykowskiej - Lipińskiej podczas Gdańskich Dni Wokalistyki (listopad 2015). Dwukrotna laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie. W roku 2012 otrzymała wyróżnienie, a w roku 2015 II nagrodę. Klaudia Trzasko od kilku lat współpracuje z Cappellą Gedanensis jako solistka, biorąc udział w wielu koncertach z tym zespołem. W swoim repertuarze ma m. in. takie dzieła oratoryjne, jak: J. Haydna - Stworzenie Świata, W.A. Mozarta - Wielką Mszę c - moll, F. Schuberta - Mszę G - dur. W roku 2012 brała udział w koncercie charytatywnym, upamiętniającym 15-lecie Hospicjum Miłosierdzia Bożego pt. „W miłości nie ma lęku” w Słupsku. W roku 2013 wzięła udział w premierowym wykonaniu utworu Piotra Jędrzejczyka "Insigne tuus" podczas "Muzycznego Święta Miasta" w Gdańsku. Jednym z największych ostatnich sukcesów Klaudii Trzasko jest występ w spektaklu operowym "Cosi fan tutte" w roli Despiny pod dyrekcją Rafała Kłoczko (czerwiec 2014) w Centrum Św. Jana w Gdańsku, gdzie uzyskała pierwsze bardzo dobre recenzje. Kolejnym sukcesem okazała się partia Cyganki w operze "Les fetes venitiennes" (styczeń 2015) zrealizowanej we współpracy z Akademią Muzyczną w Genewie, której premiera odbyła się w Gdańsku. Spektakl wystawiono również na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie spotkał się z wielkim aplauzem publiczności i kolejną świetną recenzją. Kolejną partią tej młodej, utalentowanej artystki była Królowa Nocy w studenckim przedstawieniu opery "Czarodziejski flet" W. A. Mozarta pod batutą Sylwii Janiak. Do ostatnich osiągnięć Klaudii Trzasko można zaliczyć udział w koncercie poświęconym pamięci H.H. Jabłońskiego w 100 rocznicę urodzin, gdzie z orkiestrą symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta wykonała 4 pieśni na sopran i orkiestrę do słów Janiny Kątkowskiej.
Zdzisław Kordyjalik
Studia wokalne ukończył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 1993 r. dyplom w klasie prof. Kazimierza Pustelaka. Swoje umiejętności doskonalił na Kursach Mistrzowskich w Wyższej Szkole Muzycznej w Lubece pod kierunkiem prof. Güntera Binge, a także Kursach Wokalnych prowadzonych przez Richarda Wistreicha i Nellę Anfuso – wybitnych interpretatorów muzyki baroku oraz prof. Ryszarda Karczykowskiego. Pierwsze sukcesy odnosił – jeszcze jako student – w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego, „Flisie” Stanisława Moniuszki oraz „Koronacji Poppei” Claudio Monteverdiego – na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie. Od 1991r. jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Występował na scenach i estradach w Niemczech, Holandii, Belgii, Austrii, Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Luksembugu, Anglii, Rosji, Libanie, Japonii, biorąc udział m.in. w festiwalach : Brandenburgische Sommerkonzerte, Klangbogen Wien, Bodenseefestival, Festiwal Mozartowski w Madrycie, Festiwal Al Bustan w Bejrucie, a także Bydgoski Festiwal Operowy i Festiwal im. Adama Didura w Sanoku. W repertuarze posiada ponad pięćdziesiąt partii w dziełach scenicznych. Współpracował m.in. z Filharmonią Narodową w Warszawie, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Filharmonia Lubelską, Olsztyńską, Kaliską, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, Filharmonią Śląską w Katowicach, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Koncertową Wojska Polskiego, Filharmonią im. Romualda Traugutta oraz Towarzystwem im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestniczył w corocznych Festiwalach Mozartowskich w Warszawie, Festiwalach Oper Barokowych, Festiwalach Gioacchino Rossiniego oraz Festiwalach Muzyki Staropolskiej w Zabytkach Warszawy. Repertuar artysty obejmuje sześćdziesiąt partii oratoryjnych. Do osiągnięć w tej dziedzinie zalicza udział w Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej w Kielcach, Festiwalu Muzyki Sakralnej „La Passion” w Perpignan, Festiwalu Ile-de-France, Festiwalu Muzyki Odnalezionej w Tarnowie, Carmen Sacrum Festival w Kaliszu, Płockich Dniach Muzyki Chóralnej, Festiwalu Wratislavia Cantans oraz Schleswik – Holstein Musik Festival. W 1993r., we Flensburgu, uczestniczył w prawykonaniu „Holocaust Memorial Cantata” Marty Ptaszyńskiej z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Lorda Yehudi Menuhina. Jest cenionym kameralistą – w repertuarze posiada wiele pieśni kompozytorów polskich i obcych. Artysta chętnie sięga również do „lżejszych” gatunków – muzyki operetkowej i filmowej. Współpracuje z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury, w którym stworzył wiele interesujących kreacji operetkowych. Dokonał wielu nagrań płytowych, a także dla Radia i Telewizji Polskiej oraz Francuskiej. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną.
Bas, absolwent Akademii Muzycznej im. S.Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Floriana Skulskiego. Studiował również w Conservatorio di Musica G. Verdi w Turynie, a także International Opernstudio w Hamburgu. Doskonalił swoje umiejętności na kursach uznanych pedagogów, takich jak: C.Desderi, R.Bruson, A.Titus, B.Giaiotti, A.Dobber. W swoim repertuarze posiada partie operowe od klasycyzmu aż po współczesność, jak również muzykę oratoryjną, m.in.: MathäusPassion, JohanesPassion, Magnificat J.S.Bacha, Theresianmesse, Dixit Dominus J.Haydna, Krönungsmesse, Requiem, Wielką Msze cmoll W.A.Mozarta, Te Deum A.Brucknera, Missa miseri cordis L.Kułakowskiego. Już podczas studiów zaśpiewał w operach: Wesołe kumoszki z Windsoru (Dr Cajus), Don Giovanni (Leporello), Czarodziejski flet (Sarastro), Carska narzeczona (Sobakin), Komedia o niemej żonie (Master Jean Magier). W sezonie 2009/10 zadebiutował w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie w operach Borys Godunow (Mitiuch) oraz Lukrecja Borgia (Don Apostolo Gazzella). Współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku, śpiewając w spektaklach Eugeniusz Oniegin (Zarecki), Salome (Pierwszy Żołnierz), Madame Curie (Henri Perrin), Tosca (Angelotti), Otello (Montano), a także z Operą Nova w Bydgoszczy, śpiewając w Cyganerii (Colline). Od sezonu 2012/13 współpracuje ze Staatsoper w Hamburgu, gdzie występuje w spektaklach: Don Giovanni, Die Zauberflöte, Le Nozze di Figaro, Lucretia Borgia, Rigoletto, La Traviata, Otello, La Battaglia di Legnano, I Lombardi alla prima crociata, Manon Lescaut, La Boheme, La Fanciulla del West, Die Meistersinger von Nürnberg, Lohengrin, Tristan und Isolde, Parsifal, Salome.