14 VI 2019 piątek, godzina 19:00, sala koncertowa
sala koncertowa
Straszny dwór
Zakończenie Sezonu Artystycznego 2018/2019
Straszny dwór
wersja sceniczna na podstawie opery Stanisława Moniuszki
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Janusz Siadlak - przygotowanie chóru
Hanna – Małgorzata Trojanowska - sopran
Jadwiga – Agnieszka Makówka - mezzosopran
Cześnikowa – Justyna Kopiszka - mezzosopran
Stefan – Leszek Świdziński - tenor
Zbigniew – Patryk Rymanowski - bas
Miecznik – Włodzimierz Skalski - baryton
Maciej – Stanisław Duda - baryton
Skołuba – Robert Ulatowski - bas
Jadwiga – Agnieszka Makówka - mezzosopran
Cześnikowa – Justyna Kopiszka - mezzosopran
Stefan – Leszek Świdziński - tenor
Zbigniew – Patryk Rymanowski - bas
Miecznik – Włodzimierz Skalski - baryton
Maciej – Stanisław Duda - baryton
Skołuba – Robert Ulatowski - bas
Adam Klocek – dyrygent
Jacek Woleński – opracowanie, scenariusz, reżyseria, narracja
Akcja opery rozgrywa się w polskim dworku szlacheckim w drugiej połowie XVII wieku. Schemat fabuły nawiązuje do "Ślubów panieńskich" Aleksandra Fredry. Dwaj bracia, Stefan i Zbigniew, wracają do domu po zwycięskiej wyprawie wojennej. Atmosfera obozu wojskowego i braterstwo broni oraz potrzeba obrony ojczyzny skłaniają ich do złożenia ślubów, że nigdy się nie ożenią. Kiedy jednak poznają dwie siostry, miłość okazuje się silniejsza od kawalerskiej przysięgi. Wskutek licznych perypetii i działań innych osób dochodzi ostatecznie do szczęśliwego zakończenia - utwór wieńczy podwójny ślub: Stefana z Hanną i Zbigniewa z Jadwigą. "Straszny dwór" pobudza patriotyczne uczucia Polaków nie tylko pięknymi strojami, akcją usytuowaną w szlacheckim dworku i ogólną atmosferą polskości, ale także muzyką, przenikniętą typowo polskim kolorytem brzmieniowym, w którym słychać echa melodii i rytmów ludowych.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca